top of page

Mit vállalnak a bankok, és mit várnak el tőled?

Szerző képe: HÁLÓŐRHÁLÓŐR

Az online csalásokkal kapcsolatban gyakran merül fel kérdésként, hogy a bank milyen mértékben vállal felelősséget, ha valakit anyagi kár ér. Bár a bankok számos védelmi intézkedést alkalmaznak, gyakran hangsúlyozzák: az ügyfeleknek is nagy szerepe van saját biztonságuk megőrzésében. Nézzük meg, mit jelent ez a gyakorlatban!


Egy illusztráció, amely bankkártyát ábrázol biztonsági eszközökkel

A bankok felelősségvállalása: Mi az, amit garantálnak?

A magyar bankok általánosan a következő helyzetekben vállalnak felelősséget:

  1. Banki rendszerek hibája: Ha a csalás abból fakad, hogy a bank rendszereiben biztonsági rés van, a bank köteles megtéríteni az okozott kárt.

  2. Visszaélések figyelése és gyors reagálás: Ha időben értesíted a bankodat egy gyanús tranzakcióról, sok esetben sikerülhet visszatartani a kifizetést.

  3. Hamis tranzakciók kivizsgálása: Ha bizonyítható, hogy nem te kezdeményezted a csalárd tranzakciót, a bank a legtöbb esetben visszautalja a pénzedet.


Áthárított felelősség: Mikor mondják a bankok, hogy „a te hibád”?

A bankok gyakran hárítják át a felelősséget az ügyfelekre, ha bizonyítható, hogy az ügyfél nem tartotta be az alapvető biztonsági szabályokat. Például:

  • Adatok óvatlan kezelése: Ha önkéntesen megadod az internetbanki azonosítóidat vagy PIN-kódodat egy csalónak (például adathalász e-mailen keresztül), a bankok rendszerint nem térítik meg a kárt.

  • Elavult biztonsági intézkedések használata: Ha nem használod a kétfaktoros hitelesítést, pedig a bankod biztosítja ezt, szintén nehéz lehet kártérítést igényelned.

  • Késedelmes bejelentés: Ha nem jelented azonnal a gyanús tranzakciót, amikor észleled, előfordulhat, hogy a bank nem tud segíteni.


Milyen jogszabályok vonatkoznak erre Magyarországon?

A bankok felelősségét és az ügyfelek jogait a 2014. évi LXXXVIII. törvény szabályozza Magyarországon, amely az elektronikus pénzforgalmi szolgáltatásokat érinti. A törvény szerint:

  • Az ügyfél felelőssége korlátozott, ha az adott tranzakciót nem az ő engedélyével hajtották végre.

  • 50 euró (kb. 18 000 forint) önrészt vonhatnak le az ügyféltől, kivéve, ha a bank hibázott.

  • Súlyos gondatlanság vagy szándékos szabályszegés esetén azonban a teljes kár az ügyfelet terheli.


Hogyan védd meg magad, hogy ne kerülj ilyen helyzetbe?

  1. Ne oszd meg adataidat! Soha ne add meg banki jelszavad vagy kódod olyan e-mailben, SMS-ben vagy telefonhívás során, ami gyanús.

  2. Használj erős jelszavakat és kétfaktoros hitelesítést! Ez az egyik leghatékonyabb módja annak, hogy kizárd a csalókat.

  3. Jelents azonnal minden gyanús tranzakciót! Ha gyorsan cselekszel, a bank nagyobb eséllyel tud segíteni.


    Egy illusztráció, amely horogra akadt bankkártyát ábrázol.

Példák a magyar bankok gyakorlatára

  • OTP Bank: A csalárd tranzakciók esetén kivizsgálják az ügyet, de ha az ügyfél gondatlansága miatt történt a kár, nem vállalják a felelősséget​

  • Raiffeisen Bank: Rendszeresen figyelmeztetik az ügyfeleiket, hogy ők is tegyenek meg mindent a védelem érdekében.

  • K&H Bank: Hangsúlyozzák, hogy az ügyfelek tudatossága alapvető fontosságú az online csalások elkerüléséhez.


Tanulság: Együttműködés a kulcs!

A bankok sokat tesznek a védelemért, de csak akkor tudnak segíteni, ha te is résen vagy. Ismerd meg a bankod biztonsági intézkedéseit, és kövesd azokat! Ha mégis csalás áldozata leszel, lépj kapcsolatba azonnal a bankoddal, és kérj segítséget!

Comments


bottom of page